keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Hietsun kirpparilla - melkein.



Olen ollut siinä luulossa, että yritykset ja yhteisöt pitävät omia nettisivujaan tärkeinä.
Satsaavat paljon aikaa ja rahaa ohjatakseen ihmisiä etsimään ajankohtaista ja tärkeää tietoa omasta toiminnastaan nimenomaan verkkosivuilta - sen sijaan, että jatkuvasti soittelisivat toimistolle ja kyselisivät tyhmiä; katsoisivat netistä! 
Sillä eihän kukaan missään yrityksessä enää nykyään jaksa sitä loputonta puhelinrumbaa ja ”asiakaspalvelua” - kun tehdään nettisivuista selkeät, toimivat, informatiiviset ja laitetaan mahdollisimman paljon palveluita ja tietoa nettiin, säästetään yrityksen resursseja sekä rahassa että miestyövoimassa. Lisäksi saadaan tyytyväisiä asiakkaita (tai palvelun käyttäjiä) ja hommat luistaa.
Samalla ollen myös tietoisia siitä, että jos saadaan ihmiset menestyksekkäästi ohjattua omien verkkosivujen käyttäjiksi on yrityksellä/yhteisöllä silloin myös vastuu - verkkosivujen käyttäjiä kohtaan - ylläpitää sivuja.
Yksinkertaisimmillaan siis pitää sisältö ja sivuilla tarjotut palvelut ajan tasalla.

Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ajatella Helsingin kaupungin Tukkutorilla.

HelTun sivut ovat kyllä selkeät, toimivat, informatiiviset ja niillä on hyvin hyödyllisiä palveluja kuluttajille - kuten esimerkiksi Hietsun kirppiksen infosivulla oleva kenttä, jossa kerrotaan myyntipöytien ”Tällä hetkellä loppuunmyydyt päivät”. Jos tällainen erittäin hyödyllinen ja informatiivinen palvelu kuluttajille tarjotaan, saattaisi kenties olettaa, että ihmiset voisivat luottaa sivulla annettuun tietoon?
Että palvelu tarjotaan siksi, että siitä olisi jollekin jotakin hyötyä, eikä se olisi pelkkää sivuntäytettä?

Näin itse oletin.
Olen jostain ihmeen syystä oppinut luottamaan tällaisiin nettisivuilla tarjottuihin palveluihin - koska siksihän niitä sivuille laitetaan. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että erikseen mainitaan - niin kuin joskus mainitaan - että ’ajantasaisimman tiedon saat aina soittamalla’. Tai muuta vastaavaa, joka tyhmemmällekin kertoo, että nettisivujen tiedot ovat vain viitteellisiä eikä niihin kannata luottaa kuin vuoreen.
Joka tapauksessa, tarkistin Hietsun myyntipöytien varaustilanteen netistä useampana päivänä: sitten lastasin kirpparikuorman autoon ja tarkistin vielä kerran, ettei kyseistä päivää vain ole myyty loppuun.
Ei, en soittanut - koska kuten sanoin, olen jostain ihmeen syystä oppinut luottamaan tällaisiin nettisivuilla tarjottuihin palveluihin.

Hietsun hallin tiskille ehdittyäni en saanutkaan pöytää, vaan: ”Eeei, ei tälle päivälle oo enää pöytiä; tää päivä myytiin itse asias loppuun jo eilen.”
Okei.
Miksei netissä mainittu asiasta, kuten aiemminkin?
”Itse asias meiän kaikki atk-ihmiset on just nyt lomalla, ni ei nää päivity nyt sinne nettiin.”
Okei.
Ja kukaan muu ei voi sitä tietoa nettiin päivittää, kuin ”atk-ihminen”? 
(kyse ei ole kovin vaativasta asiasta, voin valaista).
”Eeei…”
Okei.
Ja sinne sivuille ei voinut laittaa kommenttia esimerkiksi mallia ’Huomioithan, että lomien takia myyntipöytien varaustilanne ei päivity eikä ole ajantasalla. Soita numeroon se-ja-se varmistaaksesi päivittäisen tilanteen.’?
Taaai poistaa koko paikkatilanneteksti ja jättää kenttä lomien ajaksi tyhjäksi?
No, ilmeisesti ei.
Kukaan tuula-tavallinen-netinkäyttäjähän ei voi millään tietää, että juuri tällä hetkellä netissä tarjottu tieto ei olekaan ajantasalla, kuten yleensä - että ”atk-ihmiset” ovat lomalla ja että heillä ei ole kertakaikkiaan yhtään kesätuuraajaa - ellei siitä erikseen mainita.

No, tästä pienen pienestä mutta aika merkityksellisestä kesälomahässäkästä seurasi parikin asiaa:
-yhden kesälomalaisen mieli oli hetken todella matala
-päivästä tuli loppujen lopuksi mukava, mutta olisin silti mielelläni säästänyt nämäkin ’turhaan kulutetut’ dieselit
-en käytä enää HelTun nettisivuja, vaan soitan p-u-h-e-l-i-m-e-l-l-a aina kun mieltäni askarruttaa joku HelTun toimialaan liittyvä asia; toivon, että ainakin puhelimen ääreen palkataan kesälomatuuraajia
-luottamukseni kaikkiin nettisivuilla tarjottaviin vastaaviin ’tilannetieto’-palveluihin on järkkynyt: voin ennustaa (usein niin ei-toivotun) puhelinliikenteen lisääntymistä myös muihin yrityksiin

Jotenkin voisin kuvitella ja jopa melkein luulen, etten ole ainoa.

Nyt tietenkin useampikin lukija ajattelee, että kyllähän sen myyntipöydän saa varattua etukäteen Hietsun hallista; jos asuu landella eikä pääse sinne ma-pe klo 8-15, niin ei varmaan sit tarvi tulla ollenkaan. Turha valittaa.
Okei, voi asian ajatella niinkin. 

Mutta kaikki ne, jotka ajattelevat, että t-o-t-t-a-k-a-i pitää aina myös soittaa - mikä urpo, kun luottaa pelkkiin nettisivuihin eikä varmista asiaa - ovat mielestäni väärässä. 
Nimittäin nettisivuilla, joiden sisältämään tietoon ei voi luottaa, ei mielestäni tee yhtään mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti