keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Lahden musiikkiopisto.



Seuraava saattaa sisältää pieniä määriä itsekehua. Jos se aiheuttaa allergisia reaktioita, älä lue pidemmälle.

Mutta nyt se on sitten oikein tieteellisesti todistettu.
On tutkittu ja todettu. On mustaa valkosella.
Mun duunista on ollut edes vähän hyötyä.




Lahden musiikkiopisto toteutti kahden muun suurehkon musiikkioppilaitoksen kanssa asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka tuloksiin tässä viittaan ja jonka valossa henkseleitäni paukuttelen. Tutkimus on luonnollisesti pääosin sisäiseen käyttöön ja koskee ennenkaikkea opistojen perustoimintaa eli musiikinopetusta ja sen toteutusta - joka on tietenkin toiminnan kannalta tutkimuksen tärkeintä antia. Mutta tutkimuksessa on yksi kohta, joka minun mieltäni erityisesti lämmittää: "Oppilaitoksen ulkoinen kuva" ja tulokset tutkimusväitteeseen "Oppilaitoksen ulkoinen kuva on hyvä".

Haiskahtaa vahvasti oman hännän nostamiselta. Sitä se itse asiassa onkin.
Kerron lisää.

Leipätyöni - se toinen niistä - on reilun parin viime vuoden ajan ollut mm. musiikkiopiston ulkoisen kuvan kehittäminen ja ylläpitäminen: ensimmäinen toive, joka minulle esitettiin, oli yhtenäisen ja tunnistettavan ilmeen luominen opistolle. Tutkimuksen valossa, jota siis kovasti kotiinpäin vetäen tässä tulkitsen, olen jotakuinkin kai onnistunut.





Lahden musiikkiopiston ulkoinen ilme on vertailuryhmän paras ja kasvua vastausten keskiarvoissa on edelliseen vastaavaan, vuonna 2009 toteutettuun tutkimukseen kaikissa vertailukohdissa.


Tahti on ollut kova ja työ opettavaista: parin viime vuoden aikana, jonka olen käyttänyt opiston markkinoinnin ja ulkoisen ilmeen parissa, kynäilemiäni julisteita on kertynyt himpun vajaa sata, käsiohjelmia saman verran ja viikoittaisia lehti-ilmoituksia kolmas mokoma. Tiedotteet, esitteet, flyerit, valokuvaus, piirroskuvitukset, opiston lehti ja muu perusmateriaali päälle. Kaikki tuottamani ei tietenkään ole ollut pelkkää kultaa, mutta mm. havaittavissa olevan konserttien lisääntyneen kävijämäärän perusteella opiston tunnettuus on jonkin verran kasvanut ja panostus siis kannattanut.
Kantavana ajatuksenani on ollut Lahden musiikkiopiston "erottuminen massasta" - en siis ole tarkoituksellisestikaan halunnut tuottaa keskenään samannäköistä, standardisoitua ja "oppilaitosmaista" materiaalia, vaan pyrkinyt siihen, että kukin tapahtuma ja konsertti - olipa se iso tai hyvin pieni - olisi omannäköisensä ja erottuisi muista opiston tapahtumista; olisi "itsenäinen". Graafisen ohjeistuksen olen pitänyt tarkoituksella melko löyhänä, pitäen tärkeänä lähinnä opiston logon ja yhteystietojen näkyvyyttä ja niiden asettelua: tiukka ohjeistus ei mielestäni sovi opiston ilmapiiriin. Olen halunnut sisällyttää materiaaleihin - mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan tietysti - iloa, väriä ja leikkisyyttä: sitä mitä musiikkiharrastuskin on. Pitäen mielessä opiston koko toimintaa kantavan perusajatuksen: musiikki on ilo ja se kuuluu kaikille.
Sen, onko tämä ollut paras mahdollinen tapa, saa arvioida joku muu.

Olen saanut työltä paljon enkä vaihtaisi hetkeäkään pois - siksi olen erittäin iloinen, että minulla on mahdollisuus edelleen jatkaa aloittamaani työtä, vaikka opinnot nyt vievätkin osan ajasta.








10 sadasta. Ei kun kakstoista.


Opiston 25-vuotisjuhlavuotta varten suunnittelin ja toteutin loppuvuodesta 2012 juhlavuoden logon ja visuaalisen ilmeen erilaisine symboleineen, joka on ollut ja on käytössä koko juhlavuoden 2013 ajan.














Ilmettä ja tunnuksia on juhlavuonna hyödynnetty monipuolisesti, printin lisäksi mm. tekstiileissä.










Tämä kaikki on kuitenkin vain pintaa.
Ja vaikka pinta onkin nykyisin lähes korostetun tärkeää, se ei silti kanna pitkälle, jos sisältö ei ole kunnossa: kakkaa ei saa myytyä kauniissakaan paketissa. Kaiken lähtökohta on siis työssänikin ollut se - ja on edelleen - että Lahden musiikkiopisto tarjoaa laadukasta musiikinopetusta. Opiston opettajiksi on valikoitunut joukko parasta A-luokkaa: ammattitaitoisia, motivoituneita, luovia ja lapsen/nuoren edun työssään tärkeäksi kokevia pedagogeja ja muusikoita. Musiikkiopisto on yhtä kuin sen henkilökunta; ilman opettajia ja toimivaa hallintoa ei opistokaan olisi onnistunut tekemään jo neljännesvuosisadan ajan arvokasta ja pitkäjänteistä työtä lasten ja nuorten musiikkikasvatuksen eteen. Myös opiston tilat ovat toimivat ja opetuksen kannalta parhaalla mahdollisella tavalla toteutetut. Opiston oma Kalevi Aho -sali on akustiikaltaan ja ominaisuuksiltaan huippuluokkaa: akustiikassa on konsultoinut arvostettu amerikkalainen Artec Consultants Inc., joka on toteuttanut myös Sibeliustalon pääsalin akustiikan.

Ilman kaikkea tätä - ilman laadukasta sisältöä - oma työnikin olisi ollut täysin turhaa. Minun tehtäväni on ollut lähinnä nostaa opiston ulkoinen ilme vastaamaan sitä, mitä seinien sisällä tapahtuu.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta olen myös piirtänyt tai valokuvannut materiaaleissa käyttämäni kuvituksen. Tässä pari esimerkkiä kokoamastani kuvapankista - nämä työstin juuri opiston uusia www-sivuja varten, jotka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.


















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti