Päätin, etten tässä blogissa ota kantaa päivänpolttaviin
keskustelunaiheisiin enkä kommentoi politiikkaa.
Mutta jonnekinhan tämä sisällä vellova, sisäasiainministerin - jälleen kerran - pinnalle nostama tunnekuohu on oksennettava.
Mutta jonnekinhan tämä sisällä vellova, sisäasiainministerin - jälleen kerran - pinnalle nostama tunnekuohu on oksennettava.
Menköön se nyt siis läpi, koska ministerin kommentit eivät enää ole
tämän päivän uutisia. Enkä varsinaisesti aio edes kommentoida politiikkaa -
sivuutan tässä kirjoituksessa täysin mm. sellaiset mieltäni askarruttavat seikat, kuten miksi joillakin poliitikoilla voi olla huomattavasti pidempi lieka
sanomistensa tai tekemistensä suhteen kuin toisilla, miksi joillekin
sananvapaus on laajempi käsite kuin toisille, tai miten ministeri voi täysin
ummistaa silmänsä omien kommenttiensa suhteelta kirkosta eroamisiin ja massaeroamisten
vaikutuksilta jopa seurakuntien talouteen.
Ei, tässä tarkoitukseni on lähinnä ihmetellä, millaista esimerkiksi sisäasiainministerin
”usko” oikein on? Mihin tällainen mm. Älä alistu -tyyppisiin ”eheytys”kampanjoihin
johtava usko perustuu? Raamattuun, tietenkin, ja Jumalan sanaan, sanoisivat
eheyttäjät - nuo kampanjoidenkin puuhapeteinä toimivat evankeliset
järjestöaktiivit - ja hartaat luterilaiset. Mutta mitä enemmän kuuntelen
edellämainittuja tai muita uskossaan vahvoja ja vakaumuksellisia ihmisiä, sitä
varmempi olen, ettei heidän uskonsa perustu Raamattuun. Eikä satavarmasti
Jumalan sanaan.
Ennen kuin jatkan, myönnän auliisti, etten tunne Raamattua kovin hyvin.
En ole lukenut sitä alusta loppuun, en ole tutkinut sitä teologisessa,
historiallisessa tai missään muussakaan mielessä, enkä usko
jokaiseen tekstiin kirjaimellisesti. En ole ”uskovainen” enkä niin harraskaan -
ja vaikka olen mielestäni aivan tavallinen ihminen ja elän kovin tavallista
elämää, en kovinkaan monen uskonnollisen suuntauksen syntilistan mukaan tule koskaan
pääsemään taivaan porteille edes jonoon. (Käytänhän mm. aivan liian lyhyitä
shortseja, rakastan ”rivoa” musiikkia ja hyvää punaviiniä enkä näe homoudessa
mitään, mistä pitäisi parantua.)
Mutta olen saanut melko perinteisen evankelisluterilaisen kasvatuksen
seurakunnan päiväkerhoineen, pyhäkouluineen ja peruskoulun uskontotunteineen ja
sen antaman kivijalan perusteella luulen elämän varrella ymmärtäneeni, mistä
evankelisluterilaisessa uskossa on kysymys. Ja senkin, mistä Raamattu kertoo. Väitän
myös tietäväni, millainen luterilaisen, Jumalan sanaa noudattavan ja uskovaksi
itseään kutsuvan ihmisen pitäisi oikeasti olla. Ja minun mielestäni yksikään ”syntisten”
ja ”hairahtuneiden” eheyttäjä ei ole sellainen.
Eheyttäjien mielestä Raamatun ja Jumalan sanan syvin olemus on heistä
poikkeavien ihmisten ja ihmisryhmien määritteleminen, tuomitseminen, arvostelu
ja ”parantaminen”. On Jumalan sanan ja evankelisluterilaisen uskon mukaista
arvioida lähimmäisen puutteet ja parannuksen/eheytyksen tarve ja armollisesti
ehdottaa tarvittavia toimenpiteitä. Kuuluu myös Raamatun henkeen jakaa ihmiset
Jumalan armon vastaanottaneisiin ja niihin toisiin, kaiken maailman homoihin ja
lesboihin ja masturboijiin, jotka Jumala eittämättä tuomitsee ja jotka eivät
todellakaan tule pääsemään taivaaseen.
Mitä ihmeen Raamattua ne lukee??
En tunnista sitä lainkaan. Siinä kirjassa, jota joskus kauan sitten
pyhäkoulussa luettiin, päällimmäisenä ajatuksena oli aina suvaitsevaisuus.
Lähimmäisenrakkaus, lempeys, armo, hyväksyntä ja anteeksianto. Siinä kirjassa
Jeesus meni aina sinne, minne kukaan muu ei halunnut mennä - huorien,
sairaiden, syntisten ja muiden ei-toivottujen pariin. Eikä hän mennyt sinne
arvostelemaan, arvioimaan toisten parannuksen tarvetta tai vetämään
eheytyskampanjoita, vaan hänen viestinsä oli ihmisarvon tunnustava, lempeä ja
rakastava. Hän viestitti, että Jumala rakastaa ihan kaikkia - ei vain
eheytyskampanjan hyväksytysti suorittaneita. Enkä puhu nyt mistään tietystä
luvusta tai jakeesta tai tapahtumasta, vaan kirjan hengestä.
Sen sanomasta.
Sen sanomasta.
Minun mielestäni ”uskovainen” ihminen on suvaitseva ja lempeä kanssaihmisiä kohtaan. Hän ei välttämättä ymmärrä lähimmäistensä valintoja tai sitä, miksi toiset ovat erilaisia kuin hän - tai miksi joku toimii täysin päinvastoin kuin toivoisi tai voisi olettaa. Hän ei arvioi toisenväristen ihmisten huonommuutta tai paremmuutta. Hän ei ehkä ymmärrä, miten joku voi olla homo tai miksi joku haluaa lukea pornolehtiä. Mutta hän ei silti tuomitse.
Hän tietää ihmisten erilaisuuden kuuluvan tähän maailmankaikkeuteen ja ymmärtää Jumalan toimivan aivan omalla tavallaan ja logiikallaan. Vaikka hän itse uskoo, hän ei koe oikeudekseen määritellä muiden hyvyyttä tai syntisyyttä - hän tietää, ettei ihmisen ole tarkoituskaan ymmärtää Jumalan ajatuksia tai tekemisiä. Uskovainen ihminen ei jaa ihmisiä ”omiin” ja ”vieraisiin” eikä ylläpidä hurskaita posseja, joihin pääsevät vain valitut ja samalla tavalla ajattelevat.
Pyhä- ja peruskouluaikoina pahiksia olivat aina fariseukset. Nuo
suvaitsemattomat oppineet, tekopyhät, ulkokultaiset
teeskentelijät ja omahyväisen hengellisyyden ilmentymät. Jotka jaksoivat aina
tuomita, paheksua, kieltää ja arvostella. Muistivat aina jakaa ihmiset hyviin
ja huonoihin, tietäväisiin ja tietämättömiin, armoitettuihin ja tuomittuihin.
Arvatkaapa kuka tästä tulee mieleen?
Arvatkaapa kuka tästä tulee mieleen?
Minun muistini mukaan Jeesus karttoi fariseuksia, noita pikkusieluisia puoluepoliitikkoja, kuin ruttoa, eikä juuri piitannut heidän mielipiteistään ja uskon tulkinnoistaan. Luulevatkohan siis nämä nykyajan fariseukset, hurskaat ja kovin uskovaiset raamatuntulkitsijat, että jos Jeesus jostain ihmeen syystä ottaisi jälleen ihmisruumiin ja laskeutuisi keskuuteemme, hän hakeutuisi juuri heidän seuraansa? Tulisi juuri heidän raamattuiltoihinsa ja suviseuroihinsa?
Ei, en usko.
Jos Jeesus vielä joskus kulkisi täällä katujamme, hän ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä menisi seuroihin kuuntelemaan saarnoja muiden tuomitsemisesta. Ei, hän mitä luultavimmin menisi sinne, missä hän ihan oikeasti toteuttaisi Jumalan sanaa - hän tekisi baarikierroksen Kalliossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti