”Ku missään ei oo mitään tietoa.”
Tyypillinen - jopa päivittäinen - kommentti tiedottamisesta
vastaavan arjessa.
En tarkoita tässä mitään tiettyä tiedottamista - kuten
markkinointiviestintää tai PR:ää - tai tiettyä tiedottamiskanavaa- tai tapaa. En
erittele, onko kyse organisaation sisäisestä vai ulkoisesta viestinnästä, en
puhu viestinnästä kaksisuuntaisena prosessina sen enempää kuin merkitysten tai
yhteisyyden tuottamisena. Puhun tiedottamisesta täysin yleisellä ja arkisella tasolla,
koskien kaikenlaista ja kaikenlaisista asioista tiedottamista: yhteisöjen ja
yritysten ”informaation siirtoa”, tiedon välittämistä - olipa kyse sitten
junnujen fudisjoukkueen kesäleiristä, yhdistyksen tulevista tapahtumista tai
yrityksen aukioloaikojen muutoksesta. ”Viestintätieteellisesti” voitaisiin kai puhua
jopa sanomien siirrosta yksinkertaisimmillaan, yksisuuntaisesta lineaarisesta
viestinnän siirrosta (mm. Shannon & Weaver 1998, Fiske 1993); arkisemmin kuvailtuna tarkoitan lähinnä tilannetta
”minulla on viesti ja haluan sinun näkevän ja ymmärtävän sen”.
Tiedottaja-parka saa yllämainitun kommentin vastattavakseen
vaikkapa puhelimitse, kun soittaja haluaa tietää milloin se-ja-se-kurssi
alkoikaan ja miksi siitä ei ole mainittu missään. Tai se tulee sähköpostitse,
kun lähettäjä tiedustelee, miksi
siitä-yhdestä-tapahtumasta ei ole kerrottu lainkaan eikä ollenkaan, eikä ainakaan julkisesti; eikö tapahtumaan haluta yleisöä?
Tai kommentti voi tulla kasvotusten, kun kysyjä pohtii, miksi siitä-tietystä-tuotteesta ei kertakaikkiaan löydä mitään tietoa.
Ja näin siis siinäkin tapauksessa, että kurssista on julkaistu lehdessä maksullisia ja maksuttomia ilmoituksia, siitä on jaettu paperitiedote täsmennetylle kohderyhmälle ja se on mainittu isolla järjestävän tahon verkkosivuilla. Siitä-tietystä-tapahtumasta on kerrottu lehdessä, tapahtuman julisteita ja flyereita on levitetty kattavasti ja tapahtumaa on markkinoitu laajasti www-sivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Turha varmaan enää kertoakaan, että myös siitä-tietystä-tuotteesta löytyy tietoa yllin kyllin, kaikista jo yllämainituista medioista. Ja näistä jokainen tietoineen löytyy googlettamalla.
siitä-yhdestä-tapahtumasta ei ole kerrottu lainkaan eikä ollenkaan, eikä ainakaan julkisesti; eikö tapahtumaan haluta yleisöä?
Tai kommentti voi tulla kasvotusten, kun kysyjä pohtii, miksi siitä-tietystä-tuotteesta ei kertakaikkiaan löydä mitään tietoa.
Ja näin siis siinäkin tapauksessa, että kurssista on julkaistu lehdessä maksullisia ja maksuttomia ilmoituksia, siitä on jaettu paperitiedote täsmennetylle kohderyhmälle ja se on mainittu isolla järjestävän tahon verkkosivuilla. Siitä-tietystä-tapahtumasta on kerrottu lehdessä, tapahtuman julisteita ja flyereita on levitetty kattavasti ja tapahtumaa on markkinoitu laajasti www-sivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Turha varmaan enää kertoakaan, että myös siitä-tietystä-tuotteesta löytyy tietoa yllin kyllin, kaikista jo yllämainituista medioista. Ja näistä jokainen tietoineen löytyy googlettamalla.
Huonoa tiedotusta?
Oman tiedottamiskokemukseni perusteella voin yleistää, että
ihmiset kokevat tiedottamisen olevan riittävällä tasolla silloin, kun
a) tiedotettavasta asiasta julkaistaan koko aukeaman juttu tai mainos Helsingin Sanomissa tai vastaavassa isohkossa maakuntalehdessä. Tämäkään ei vielä ole kaikista riittävää, koska kaikki eivät lue lehtiä - mutta suurimmalla osalla on joku tuttu, joka näkee jutun/mainoksen ja siksi tämä yleisimmin koetaan riittävänä
a) tiedotettavasta asiasta julkaistaan koko aukeaman juttu tai mainos Helsingin Sanomissa tai vastaavassa isohkossa maakuntalehdessä. Tämäkään ei vielä ole kaikista riittävää, koska kaikki eivät lue lehtiä - mutta suurimmalla osalla on joku tuttu, joka näkee jutun/mainoksen ja siksi tämä yleisimmin koetaan riittävänä
b) tiedotettavasta asiasta laaditaan henkilökohtainen kirje,
joka toimitetaan kotiovelle ja ojennetaan henkilökohtaisesti tiedotettavasta
asiasta kiinnostuneelle henkilölle juuri hänelle sopivana ajankohtana tai
c) tiedotettavasta asiasta kerrotaan radiossa tai
televisiossa juuri sillä hetkellä, kun asiasta kiinnostunut henkilö sattuu
olemaan avoimen radion/television ääressä.
Kaikissa muissa tapauksissa tiedottaminen on hoidettu
huonosti - tai tiedottamista ei ole itse asiassa hoidettu lainkaan, sitä ei ole
ollutkaan; ”missään ei ole mitään tietoa”. Joka tapauksessa tiedottamista ei
selvästikään ole ollut hoitamassa ammattilainen ja ehdottomasti sellainen olisi
nyt mitä pikimmin palkattava - jotta saadaan tiedottaminen edes jonkunlaiselle
tolalle. Täytyyhän nyt ihmisten saada tietoa.
Niinpä niin.
Tiedotukseen on nykyään käytettävissä valtava arsenaali
keinoja ja välineitä: on internet, sähköposti, sosiaalinen media, on kännykät
ja tekstiviestit, on lähes kaikkien ulottuvilla olevat monikäyttöiset ohjelmat
ja laadukkaat tulostimet. Kaikkia näitä tiedottamisen mahdollisuuksia käytetään
yleisesti ja yhä enenevässä määrin, olipa tiedottava taho kuinka pieni tai iso
tahansa. Ihmiset ovat nykyään paremmin viestien ja tiedon tavoitettavissa kuin
koskaan. Silti mikään näistä tiedottamisen välineistä ja kanavista ei takaa
sitä, että tiedotettava asia menee perille.
Tai se menee kyllä perille - muttei ”perille”.
Tai se menee kyllä perille - muttei ”perille”.
Huvittavaa on se, ettei viesti aina mene perille
itsellenikään - tiedottamiskokemuksestani huolimatta olen vastaanottajan
asemassa täysin samanlainen kuin tuo mystinen ”suuri yleisö”. En muista ottaa
jumppatossuja lapsille (en ole lukenut päiväkodin tiedotetta), myöhästyn
tilaisuudesta (en ole tarkistanut aikaa saamistani sähköposteista), missaan
konsertin (olen kadottanut flyerin), sadattelen väliin jäänyttä tapahtumaa
(josta kyllä oli lehdessä isohko juttu, huomaan jälkikäteen). Joskus en vain jaksa
googlettaa enkä surffailla netissä.
Olen jokaisen tiedottajan painajainen.
Olen jokaisen tiedottajan painajainen.
En ole taipuvainen uskomaan Wiion lakeihin (tiedotusta ja
viestintää tutkineen ja kehittäneen viestinnän professori Osmo A. Wiion lait
inhimillisestä viestinnästä 1970-luvun lopulta), niin paljon kuin niiden
sarkastisesta ja yliampuvasta otteesta pidänkin. Jo legendaarisiksi
muodostuneet - lähinnä henkilökohtaisen turhautumisen johdosta syntyneet - lait
kuten ”Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta”, ”Jos viestintä ei
voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu” ja ”Jos
viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on
väärinkäsitys” tuntuvat kyllä tiedottavasta osapuolesta usein pitävän paikkansa
- mutta miksi tiedon ja viestien vastaanottaminen on niin vaikeaa? Miksi itsekin
toimin viestien tulvassa kuin lukutaidoton urpo? Myös Jesse Soininen kysyy tiedon
visualisointia koskevassa kirjoituksessaan (hri.fi 2011) ”Mistä mahtaa johtua, että suodatamme niin suuren osan meihin
kohdistetusta viestinnästä pois?”
Jos puhuisin kyynistyneen tiedottajan suulla saattaisin sanoa, että ihmiset ovat laiskoja. Laiskoja syventymään heille tarjottuun informaatioon, laiskoja keskittymään, laiskoja etsimään tietoa itse (vaikka se olisi kuinka helppoa), laiskoja lukemaan ja kuuntelemaan.
Jos puhuisin kyynistyneen tiedottajan suulla saattaisin sanoa, että ihmiset ovat laiskoja. Laiskoja syventymään heille tarjottuun informaatioon, laiskoja keskittymään, laiskoja etsimään tietoa itse (vaikka se olisi kuinka helppoa), laiskoja lukemaan ja kuuntelemaan.
En kuitenkaan tee niin. Laiskuus voi kenties olla totta
yksittäisten yksilöiden kohdalla, mutta useimmiten viestien ja tiedon lipuminen
niiden varsinaisen kohteen ohi johtuu enemmänkin luonnollisista
havainnointitavoistamme ihmisinä - vaikka tiedottavalla osapuolella olisi käytössään
kuinka monta eri kikkaa ja konstia ja jopa niitä viestinnän taitoja. Soininen kertoo
kirjoituksessaan, kuinka ajatusten harhailu ja satunnaisten ärsykkeiden
seuraaminen ovat olleet varhaisista ajoista lähtien elintärkeitä lajimme
säilymisenkin kannalta. Hän mainitsee, että yhä edelleen, näiden samojen vuosituhantisten
havainnointitapojen ohjaamina ”…poimimme mediavirrasta pääasiassa sitä, mikä
ylittää tavalla tai toisella huomiokynnyksemme. Suodatamme sekunnin
murto-osassa suurimman osan näkemästämme alitajuisesti pois. Kaiken mieleen
painaminen olisikin mahdottomuus. Tiedon suodattaminen on välttämätön ja
hyödyllinen prosessi, jota me kaikki teemme koko ajan ja pitkälle ilman että
edes huomaamme näin tapahtuvan.” Tiedon visualisoinnin tärkeyteen hän viittaa
kirjoittamalla: ”Se, että tieto on sisällöltään korkealuokkaista tai absoluuttisen
oikeassa muodossa ei useimmiten takaa mitään. … Parhaankin tiedon on väistämättä
ylitettävä aina läsnä oleva ärsykekynnys, joka avaa portin asian syvällisempään
analysointiin. … Pukemalla tieto esteettisesti korkealuokkaiseen muotoon
voidaan merkittävästi edesauttaa tiedon ymmärretyksi tulemista.”
(hri.fi 2011).
(hri.fi 2011).
Jyri Hänninen kirjoittaa, että ”Viestintä on muuttanut muotoaan
radikaalisti. Pelkkä tiedotteen tuuppaaminen maailmalle ei riitä, vaan
yritysten pitää keksiä älykkäitä tapoja viestiä.” (hs.fi, 16.8.2013). Tuntuu siltä,
että nuo yritysten uudet ”älykkäät tavat” ovat jonkinlainen mainoksen,
lehdistötiedotteen, asiantuntija-artikkelin ja blogikirjoituksen cocktail - virallinen
näyttää epäviralliselta ja epävirallinen viralliselta. Kun viestin ulkoasu sen
paremmin kuin sisältökään ei enää heti kerro sen todellisesta tärkeydestä
ihmisen oman elämän näkövinkkelistä katsottuna, olennaisuuksien hahmottaminen
vaikeutuu. Informaatioähky, informaation
käsittelyyn käytettävissä olevan ajan rajallisuus ja se, että jokaisen muistikapasiteetista
ja havainnointikyvystä kilpailee myös lukematon määrä uutisia, viihdettä ja
sosiaalisia medioita lisää entisestään tätä - tärkeänkin - tiedon poissuodattamisen
määrää.
Kaikki tämä olisi hyvä myös tiedottaja-paran muistaa ja olla itselleen armollinen - tekstin alussa kuvattua ihmisten absurdia käsitystä hyvästä tiedottamisesta kun ei voi saavuttaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lähteet:
Fiske, John. Merkkien kieli: Johdatus viestinnän tutkimiseen.
Vastapaino,
2. painos, Tampere 1993.
Shannon, Claude E. & Weaver, Warren. The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press, 1998.
Wiio, Osmo A. Johdatus viestintään.
Weilin+Göös, Porvoo 1994.
Soininen, Jesse. Onko tiedon visualisointi vain turhaa koristelua?
hri.fi. 2011. Luettavissa:
http://www.hri.fi/fi/ajankohtaista/visualisointiblogi/onko-tiedon-visualisointi-vain-turhaa-koristelua/
Hänninen, Jyri. Yritykset pyrkivät säätelemään julkisuuskuvaansa entistä tarkemmin.
hs.fi.
16.8.2013. Luettavissa: Shannon, Claude E. & Weaver, Warren. The Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press, 1998.
Wiio, Osmo A. Johdatus viestintään.
Weilin+Göös, Porvoo 1994.
Soininen, Jesse. Onko tiedon visualisointi vain turhaa koristelua?
hri.fi. 2011. Luettavissa:
http://www.hri.fi/fi/ajankohtaista/visualisointiblogi/onko-tiedon-visualisointi-vain-turhaa-koristelua/
Hänninen, Jyri. Yritykset pyrkivät säätelemään julkisuuskuvaansa entistä tarkemmin.
http://www.hs.fi/talous/Yritykset+pyrkiv%C3%A4t+s%C3%A4%C3%A4telem%C3%A4%C3%A4n+julkisuuskuvaansa+entist%C3%A4+tarkemmin/a1376541052199
Niin totta. Vielä voisi lisätä, että lyhyt tiedote on epäselvä ja saa aikaan väärinkäsityksiä, mutta pitkää ei kukaan jaksa lukea.
VastaaPoistaNimenomaan, juuri näin.
Poista"Täydellinen tiedote" on täysin subjektiivinen käsite: käytännössä sellaista ei siis ole.
Luovi siinä sitten ;-)