Kuulin tänään ”surullisia” uutisia. Siis en onneksi mitään ihan
oikeasti surullisia uutisia; asialla ei ole kenellekään muulle
maailmankaikkeudessa vähäisintäkään merkitystä eikä kyseessä ole mikään vakava
asia. Mutta itseäni surettaa se, että yksi ensimmäisistä suunnittelemistani logoista
on jäämässä telakalle.
Suunnittelin Pastelli Oy:n logon alkuvuodesta 2007 - yritys oli
jo toiminut jonkin aikaa, mutta yritysilme logoineen puuttui kokonaan. Sain
upean tilaisuuden toteuttaa Pastellin koko ilmeen; laajan kokonaisuuden alkaen
logosta ja visuaalisesta ilmeestä aina toimiston perusmateriaaleihin
(logopaperit, käyntikortit, kauppakirjat, vakiolomakkeet, tarrat, pinssit,
nimikyltit jne.), ikkuna- ja autoteippauksiin, asentajien työvaatteisiin,
lehti-ilmoituksiin, suorapostituksiin ja kadunvarsimainoksiin. Varsinaista
konseptisuunnittelua aloitettiin samaan aikaan ja tehtiin yhteistyössä koko -
silloin vielä varsin pienen - organisaation kanssa.
Sittemmin Pastelli Oy on kasvanut Suomen suurimmaksi kuluttajille
avaimet käteen -remontteja tarjoavaksi kodinremontointiyritykseksi ja Pastellin
punainen logo etenkin pääkaupunkiseudulla tunnetuksi liikemerkiksi. Muutama
vuosi sitten Pastelli Oy osti pahimman kilpailijansa Rusthollin konkurssipesän
ja samalla oikeudet Rustholli-brändiin. Tähän asti brändejä on käytetty
rinnakkain, mutta nyt - tulevien toimintamuutosten myötä - yritys on päättänyt
ottaa markkinointikäyttöön pelkän Rustholli-nimen ja jättää Pastelli-brändin
kokonaan taka-alalle. Ja tässä kohtaa sanon tietysti nyyh. Vaikka suotta - tiedän
toki varsin hyvin, että kahden brändin ylläpitäminen on kallista eikä tässä
tapauksessa edes kovin perusteltua. Ja Pastelli-nimi ja logo jäävät toki vielä ”eloon”,
ei niitä olla täysin hautaamassa. Mutta silti. Vaikka logo onkin - nykyisin sitä
katsoessani - epätäydellinen, on minulla siihen erityinen tunneside.
Logoon sain tuolloin 2007 hyvän briiffin ja yrityksen
johdolla oli selkeä ajatus, millaisia mielikuvia logon pitäisi herättää. Logon haluttiin
viestivän laadukkuutta, mutta ilman ”trendikkyyttä” ja kalleutta - itse halusin
logoon myös pehmeyttä, lämpöä ja kodikkuutta. Pehmeyttä hain kaarevilla
muodoilla, yhteyttä remontointiin hieman röpelöisellä tekstityypillä (kuten
vaikkapa hiomaton betoniseinä), lämpöä punaisella värillä. Alun perin ”pastellinpunainen”
oli syvä rusehtavanpunainen (jotta se erottuisi paremmin muista ”punaisista”
eli muutamista kilpailijoista), mutta vuosien saatossa väriä on muutettu
kirkkaampaan suuntaan, puhtaasti käytännön syistä.
Rahaa markkinointiin ja ”visuaalisen ilmeen ylläpitoon” oli tuolloin hyvin vähän (kuten tavallista...), mutta pienelläkin budjetilla onnistuin silti mielestäni hyvin toteuttamaan yrityksen toiveet: viestimään asiakkaille laadukkaasta mutta lämminhenkisestä, ammattimaisesta, keskihintaisesta, sanansa pitävästä kodinremontointiyrityksestä. Välillä budjetin pienuus kyllä aiheutti harmaita hiuksia ja vaati varsin luovia ratkaisuja - kuten Lohjan Messuilla 2008, jonne suunnittelin yrityksen ensimmäisen messuständin. Budjetti oli muutamia satoja euroja (kyllä!), jolla piti luoda iloinen, siisti ja ammattimaisen näköinen ständi - ja hankkia kaikki otsalautateksteistä arvontakuponkeihin ja yhtenäiseen vaatetukseen. Omia messuprofiileja tuolla hinnalla ei luonnollisestikaan hankittu, mutta ratkaisin ”seinäongelman” tilaamalla vakioprofiilien peitoksi kapeita ja pitkiä (=korkeita) laminoituja julisteita - valkoisia, joissa ylä- ja alareunassa oli Pastellin logo. Tilaan saatiin yhtenäinen ilme ja julisteiden alle saimme piilotettua siististi kaikenlaiset kiinnitysmekanismit, kuten toimistolta raahaamamme taulu-tv:n (jossa pyöri mainosvideo) ja messutaulujen kiinnitykset. Sain käyttää kaiken luovuuteni ja kaikki mahdolliset omat ja muiden suhteet mm. painoihin - mutta kasattavalla messupöydällä, roll-upilla, Ikean matolla (joka tuurilla sattui olemaan juuri pastellinpunainen!), toimistolta roudatulla viherkasvilla ja punaisilla logoilmapalloilla ständi saatiin kuin saatiinkin näyttämään erittäin hyvältä. Ja etenkin kulutettuun rahamäärään nähden. Messuosasto sai jopa kiitosta freesiydestään muutamalta täysin ulkopuoliselta taholta - mikä tietysti oli itselleni valtava kunnianosoitus ja suurin kiitos.
Rahaa markkinointiin ja ”visuaalisen ilmeen ylläpitoon” oli tuolloin hyvin vähän (kuten tavallista...), mutta pienelläkin budjetilla onnistuin silti mielestäni hyvin toteuttamaan yrityksen toiveet: viestimään asiakkaille laadukkaasta mutta lämminhenkisestä, ammattimaisesta, keskihintaisesta, sanansa pitävästä kodinremontointiyrityksestä. Välillä budjetin pienuus kyllä aiheutti harmaita hiuksia ja vaati varsin luovia ratkaisuja - kuten Lohjan Messuilla 2008, jonne suunnittelin yrityksen ensimmäisen messuständin. Budjetti oli muutamia satoja euroja (kyllä!), jolla piti luoda iloinen, siisti ja ammattimaisen näköinen ständi - ja hankkia kaikki otsalautateksteistä arvontakuponkeihin ja yhtenäiseen vaatetukseen. Omia messuprofiileja tuolla hinnalla ei luonnollisestikaan hankittu, mutta ratkaisin ”seinäongelman” tilaamalla vakioprofiilien peitoksi kapeita ja pitkiä (=korkeita) laminoituja julisteita - valkoisia, joissa ylä- ja alareunassa oli Pastellin logo. Tilaan saatiin yhtenäinen ilme ja julisteiden alle saimme piilotettua siististi kaikenlaiset kiinnitysmekanismit, kuten toimistolta raahaamamme taulu-tv:n (jossa pyöri mainosvideo) ja messutaulujen kiinnitykset. Sain käyttää kaiken luovuuteni ja kaikki mahdolliset omat ja muiden suhteet mm. painoihin - mutta kasattavalla messupöydällä, roll-upilla, Ikean matolla (joka tuurilla sattui olemaan juuri pastellinpunainen!), toimistolta roudatulla viherkasvilla ja punaisilla logoilmapalloilla ständi saatiin kuin saatiinkin näyttämään erittäin hyvältä. Ja etenkin kulutettuun rahamäärään nähden. Messuosasto sai jopa kiitosta freesiydestään muutamalta täysin ulkopuoliselta taholta - mikä tietysti oli itselleni valtava kunnianosoitus ja suurin kiitos.
Viime vuosina Pastellin toiminta-ajatus on entisestään selkiytynyt: konsepti ja laatu sinällään ovat pysyneet samoina, mutta tekemisen meininki on entisestään kirkastunut ja turhia rönsyjä on hyvällä tavalla karsittu. Viime vuosina myös Pastellin ulkoista ilmettä ovat hoitaneet muut kuin minä, mutta ilmeen pienistä muutoksista huolimatta logo ja visun pääpiirteet ovat säilyneet ennallaan. Olen erittäin kiitollinen saamastani mahdollisuudesta ja tehdystä yhteistyöstä Pastellin kanssa - opin tuona aikana valtavasti ja sain ainutlaatuista käytännön kokemusta. Olen pystynyt hyödyntämään kaikkea tuolloin oppimaani sittemmin toteuttamissani toimeksiannoissa ja työelämässä yleensä.
Mieleen jää haikeus, kun ”oma” logo katoaa taustapeiliin…
Pastellille suunnittelemani messuosasto ja -elementit. Lohjan Messut 2008. |
Osan materiaalista olin toteuttanut jo aiemmin (roll-up ja taulut), osan elementeistä valmistin messuille (pöydän vuota, julisteet, esitteet, arvontakupongit, jne.). |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti